Άρθρο του Τάσου Τζήκα για τα Βραβεία της Επιχειρηματικότητας 2018
Το ελληνικό επιχειρείν έχει αποδείξει πως ακόμα και μέσα στην
κρίση ανακαλύπτει ευρηματικούς τρόπους για να ανοίξει δρόμους μπροστά. Με την εξωστρέφεια, την καινοτομία, την επικέντρωση
στις νέες τεχνολογίες, έχει καταφέρει όχι μόνο να αντέξει, κόντρα
στην αντίξοη οικονομική συγκυρία, αλλά και σε πολλές περιπτώσεις να
δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να αναπτυχθεί.
Στην ελληνική επιχειρηματικότητα όμως υπάρχει ένα ιδιαίτερο κομμάτι, για το οποίο όλοι θα πρέπει να είμαστε υπερήφανοι: αυτό της νεανικής επιχειρηματικότητας. Νέα παιδιά, που επιλέγουν να μείνουν στον τόπο τους και να μπουν στον δύσκολο επιχειρηματικό στίβο, με αναπτυξιακό όραμα και έξυπνες ιδέες για κάτι καλύτερο.
Πολλοί από τους νέους επιχειρηματίες δεν έχουν πίσω τους κάτι έτοιμο, αλλά επιχειρούν για πρώτη φορά, βασισμένοι στην πίστη τους ότι στην εποχή του διαδικτύου μια έξυπνη ιδέα και πολλή δουλειά μπορούν να οδηγήσουν στη δημιουργία ενός αξιόλογου προϊόντος ή μιας καινοτόμας υπηρεσίας. Άλλοι, παίρνουν τη σκυτάλη από την οικογένεια, για να χτίσουν πάνω σε όσα οι γονείς τους δημιούργησαν, με τη φιλοδοξία για περισσότερη εξωστρέφεια και διεθνοποίηση.
Είναι όλοι τους αξιέπαινοι, καθώς απαιτεί πραγματικά μεγάλη προσπάθεια και κουράγιο για να λειτουργήσει κανείς στο σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, που εξαιτίας της κρίσης, δεν είναι και το πιο φιλικό. Από την εμπειρία μου συγκεκριμένα με τις εταιρείες πληροφορικής και νέων τεχνολογιών, διαπιστώνω μια τάση για τη δημιουργία όλο και περισσότερων start-ups στον κλάδο, που θέλουν να ξεπεράσουν τα σύνορα της Ελλάδας και να συστήσουν την επιχειρηματική τους ιδέα σε ένα παγκόσμιο κοινό. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό να βλέπεις νέους ανθρώπους, με διάθεση και φρέσκιες απόψεις να μπαίνουν στο επιχειρείν, να βρίσκουν νέους τρόπους και να αφήνουν το στίγμα τους, θέτοντας τη βάση για κάτι καλύτερο.
Ακόμα πιο ενθαρρυντικό όμως είναι να διαπιστώνεις πόσο υψηλού επιπέδου είναι αυτό το ανθρώπινο δυναμικό. Πιστεύω βαθιά πως οι επιχειρήσεις μπορούν να γίνουν το μέσο για την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την κρίση, τη δημιουργία απασχόλησης και την είσοδο της σε αναπτυξιακή τροχιά. Το παραγωγικό κομμάτι της χώρας μας, είτε πρόκειται για προϊόντα είτε για υπηρεσίες, πρέπει να μείνει ζωντανό και να οδηγήσει την Ελλάδα στη νέα εποχή.
Η ΔΕΘ-Helexpo βρίσκεται φύσει και θέσει κοντά στους Έλληνες επιχειρηματίες. Με τις εκθέσεις της γίνεται το εφαλτήριο για την προβολή τους τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, αποτελεί εργαλείο για τη διεθνή τους δικτύωση, ενώ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για πρόσβαση σε αγορές που θα δυσκολεύονταν να προσεγγίσουν μόνοι τους. Στο πλαίσιο των εκθέσεών της αναδεικνύει νέα εγχειρήματα και νέους επιχειρηματίες, προωθεί καινοτόμα προϊόντα και δηλώνει παρούσα σε ό,τι χρειαστούν οι επιχειρήσεις για να προβάλουν την παραγωγή τους.
Τόσο μέσω των κλαδικών της διοργανώσεων όσο και μέσω της Γενικής Έκθεσης του Σεπτεμβρίου η ΔΕΘ-Helexpo προσπαθεί να ενισχύσει τη νεανική επιχειρηματικότητα με θεματικές ενότητες εστιασμένες στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες, ενώ δίνει το βήμα για την προβολή νέων προσπαθειών από τον πρωτογενή τομέα μέχρι τον τουρισμό. Οι νέοι επιχειρηματίες είναι το μέλλον της χώρας κι αυτό πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους μας, από τη δημόσια διοίκηση και την πολιτική ηγεσία μέχρι τους επιχειρηματικούς φορείς.
Μόνο με την αξιοποίηση νέων, παραγωγικών και διεθνοποιημένων, επιχειρηματικών ιδεών θα μπορέσει η χώρα να βρει τον δρόμο της και να δει φως στην άκρη του τούνελ. Η ΔΕΘ-Helexpo θα συνεχίσει να είναι συνοδοιπόρος στο δημιουργικό «ταξίδι» των επιχειρήσεων και να συμβάλει από το δικό της μετερίζι με όσα μέσα διαθέτει για την ανάπτυξη και προαγωγή του ελληνικού επιχειρείν.
Στην ελληνική επιχειρηματικότητα όμως υπάρχει ένα ιδιαίτερο κομμάτι, για το οποίο όλοι θα πρέπει να είμαστε υπερήφανοι: αυτό της νεανικής επιχειρηματικότητας. Νέα παιδιά, που επιλέγουν να μείνουν στον τόπο τους και να μπουν στον δύσκολο επιχειρηματικό στίβο, με αναπτυξιακό όραμα και έξυπνες ιδέες για κάτι καλύτερο.
Πολλοί από τους νέους επιχειρηματίες δεν έχουν πίσω τους κάτι έτοιμο, αλλά επιχειρούν για πρώτη φορά, βασισμένοι στην πίστη τους ότι στην εποχή του διαδικτύου μια έξυπνη ιδέα και πολλή δουλειά μπορούν να οδηγήσουν στη δημιουργία ενός αξιόλογου προϊόντος ή μιας καινοτόμας υπηρεσίας. Άλλοι, παίρνουν τη σκυτάλη από την οικογένεια, για να χτίσουν πάνω σε όσα οι γονείς τους δημιούργησαν, με τη φιλοδοξία για περισσότερη εξωστρέφεια και διεθνοποίηση.
Είναι όλοι τους αξιέπαινοι, καθώς απαιτεί πραγματικά μεγάλη προσπάθεια και κουράγιο για να λειτουργήσει κανείς στο σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, που εξαιτίας της κρίσης, δεν είναι και το πιο φιλικό. Από την εμπειρία μου συγκεκριμένα με τις εταιρείες πληροφορικής και νέων τεχνολογιών, διαπιστώνω μια τάση για τη δημιουργία όλο και περισσότερων start-ups στον κλάδο, που θέλουν να ξεπεράσουν τα σύνορα της Ελλάδας και να συστήσουν την επιχειρηματική τους ιδέα σε ένα παγκόσμιο κοινό. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό να βλέπεις νέους ανθρώπους, με διάθεση και φρέσκιες απόψεις να μπαίνουν στο επιχειρείν, να βρίσκουν νέους τρόπους και να αφήνουν το στίγμα τους, θέτοντας τη βάση για κάτι καλύτερο.
Ακόμα πιο ενθαρρυντικό όμως είναι να διαπιστώνεις πόσο υψηλού επιπέδου είναι αυτό το ανθρώπινο δυναμικό. Πιστεύω βαθιά πως οι επιχειρήσεις μπορούν να γίνουν το μέσο για την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την κρίση, τη δημιουργία απασχόλησης και την είσοδο της σε αναπτυξιακή τροχιά. Το παραγωγικό κομμάτι της χώρας μας, είτε πρόκειται για προϊόντα είτε για υπηρεσίες, πρέπει να μείνει ζωντανό και να οδηγήσει την Ελλάδα στη νέα εποχή.
Η ΔΕΘ-Helexpo βρίσκεται φύσει και θέσει κοντά στους Έλληνες επιχειρηματίες. Με τις εκθέσεις της γίνεται το εφαλτήριο για την προβολή τους τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, αποτελεί εργαλείο για τη διεθνή τους δικτύωση, ενώ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για πρόσβαση σε αγορές που θα δυσκολεύονταν να προσεγγίσουν μόνοι τους. Στο πλαίσιο των εκθέσεών της αναδεικνύει νέα εγχειρήματα και νέους επιχειρηματίες, προωθεί καινοτόμα προϊόντα και δηλώνει παρούσα σε ό,τι χρειαστούν οι επιχειρήσεις για να προβάλουν την παραγωγή τους.
Τόσο μέσω των κλαδικών της διοργανώσεων όσο και μέσω της Γενικής Έκθεσης του Σεπτεμβρίου η ΔΕΘ-Helexpo προσπαθεί να ενισχύσει τη νεανική επιχειρηματικότητα με θεματικές ενότητες εστιασμένες στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες, ενώ δίνει το βήμα για την προβολή νέων προσπαθειών από τον πρωτογενή τομέα μέχρι τον τουρισμό. Οι νέοι επιχειρηματίες είναι το μέλλον της χώρας κι αυτό πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους μας, από τη δημόσια διοίκηση και την πολιτική ηγεσία μέχρι τους επιχειρηματικούς φορείς.
Μόνο με την αξιοποίηση νέων, παραγωγικών και διεθνοποιημένων, επιχειρηματικών ιδεών θα μπορέσει η χώρα να βρει τον δρόμο της και να δει φως στην άκρη του τούνελ. Η ΔΕΘ-Helexpo θα συνεχίσει να είναι συνοδοιπόρος στο δημιουργικό «ταξίδι» των επιχειρήσεων και να συμβάλει από το δικό της μετερίζι με όσα μέσα διαθέτει για την ανάπτυξη και προαγωγή του ελληνικού επιχειρείν.