Συνέντευξη του Ιωάννη Μουζενίδη, Προέδρου της Ellinair
- Πως θα διαμορφωθεί το θερινό πρόγραμμα πτήσεων της Ellinair και σε ποιες
συνδέσεις θα αυξήσετε τον αριθμό των δρομολογίων σας;
Το θερινό πρόγραμμα θα συμπεριλάβει την εκτέλεση δρομολογίων προς και από Θεσσαλονίκη, σε 4 πόλεις της Γερμανίας: Φρανκφούρτη, Κολωνία, Στουτγάρδη, Μόναχο. Πρόσθετα, θα υπάρχουν εποχιακές πτήσεις από και προς Ηράκλειο σε Μόναχο και Βερολίνο. Δρομολόγια, επίσης, θα πραγματοποιηθούν στις εσωτερικές γραμμές από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο, Ηράκλειο και από Αθήνα προς Ηράκλειο και Σαντορίνη.
- Εντάσσονται στη στρατηγική σας ενέργειες ενίσχυσης των πτήσεων Αθήνα – Θεσσαλονίκη ή ανανέωσης του στόλου σας;
- Πράγματι, θα αυξηθούν οι πτήσεις σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με την Αθήνα, διότι εμφανίζουν ήδη αρκετά υψηλές πληρότητες. Πρέπει να ληφθεί, επιπλέον, υπόψη ότι η Ryanair παραμένει το καλοκαίρι στη γραμμή μόνο με 3 πτήσεις ημερησίως και, κατά συνέπεια, δημιουργείται ανάγκη επιπρόσθετων θέσεων, όπως βλέπουμε από τα στοιχεία του προηγούμενου έτους. Ο στόλος της Ellinair τους καλοκαιρινούς μήνες αποτελείται από 11 αεροσκάφη, 4 εκ των οποίων είναι ιδιόκτητα. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί οι πελάτες του Ομίλου Μουζενίδη ανέρχονται στο 60% των συνολικών επισκεπτών της Ελλάδας από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και, όπως είναι γνωστό, η Ellinair υπήρξε και υπάρχει έχοντας ως πρώτιστο στόχο την άνετη, τακτική και ασφαλή μεταφορά των πελατών μας.
- Υπήρχε συγκεκριμένος λόγος που δε συμμετείχατε στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές;
Προβήκαμε στην επιλογή να μη συμμετάσχουμε στο διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές γιατί, όπως είναι ευνόητο, μία τέτοια συμμετοχή δεν περιλαμβάνεται στην εταιρική μας στρατηγική. Για να επιτευχθεί η εκτέλεση τέτοιων δρομολογίων, απαιτούνται διαφορετικού τύπου σκάφη και διαφορετική λειτουργία της εταιρείας εν γένει.
- Έχοντας ως βάση της Ellinair το αεροδρόμιο «Μακεδονία», σας επηρεάζουν οι εργασίες ανακατασκευής του κεντρικού διαδρόμου; Και θεωρείτε πως η παραχώρηση του «Μακεδονία» αλλά και των υπολοίπων περιφερειακών αεροδρομίων θα συνεισφέρει στην τόνωση των αερομεταφορών, ειδικά, και στην αύξηση του τουρισμού της χώρας, συνολικά;
Έχει γνωστοποιηθεί ότι η έναρξη των εργασιών ανακατασκευής του κεντρικού διαδρόμου θα λάβει χώρα το φθινόπωρο του 2017. Υπολογίζεται ότι θα περατωθούν το χειμώνα του 2018, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Fraport.
Οι εργασίες αυτές ενδέχεται να μας επηρεάσουν ως ένα ελεγχόμενο βαθμό, όπως και τις άλλες εταιρείες. Γενικότερα όμως, έχω την πεποίθηση ότι θα τονωθούν οι αερομεταφορές στο «Μακεδονία» και, ευρύτερα, θα αναπτυχθεί ο κλάδος των μεταφορών, του τουρισμού και της φιλοξενίας. Γιατί θα υπάρξουν βελτιώσεις. Για παράδειγμα, όπως προβλέπεται στο νόμο της ιδιωτικοποίησης των 14 αεροδρομίων, πρέπει να γίνουν επιδιορθώσεις και ανακατασκευές, αλλά και πλήρης επισκευή, εκεί που απαιτείται. Αντίστοιχα, σε ότι αφορά στα τέλη, αυτά προβλέπεται, πάλι δια νόμου, να είναι ανταγωνιστικά. Γνωρίζουμε λοιπόν ότι οι ανάδοχες εταιρείες είναι σοβαρές εταιρίες με μεγάλη εμπειρία και είμαστε σίγουροι ότι η τελική έκβαση της αλλαγής θα - Αισθάνεστε, λοιπόν, αισιόδοξος για την πορεία του τουρισμού στη χώρα μας;
Φυσικά νιώθω αισιόδοξος για την ευδοκίμηση του τουριστικού τομέα και την πορεία της χώρας μας σε αυτόν τα επόμενα χρόνια. Η αισιοδοξία μου αυτή στηρίζεται σε όλα όσα τεκταίνονται στην εγγύς και την παγκόσμια πραγματικότητα. Η αισιοδοξία όμως δεν ισοδυναμεί με επανάπαυση. Ακόμη χειρότερα, δε συνιστά ορθή στρατηγική να στηρίζουμε τη δική μας τουριστική πολιτική στις δυσχέριες που αντιμετωπίζουν οι γειτονικές μας χώρες. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να μεριμνούμε, ώστε να αναβαθμίζουμε διαρκώς την ποιότητα των υπηρεσιών μας και να βελτιώνουμε την ανταγωνιστικότητα και τις υποδομές μας.
- Πόσο έχει αλλάξει ο αεροπορικός κλάδος και θεωρούνται βιώσιμες οι περιφερειακές αεροπορικές, όπως η Ellinair;
Είμαι πεπεισμένος ότι οι περιφερειακές εταιρίες είναι βιώσιμες, αρκεί να έχουν ξεκάθαρους στόχους και σαφές αντικείμενο εργασιών. Ας μην ξεχνάμε ότι η ελληνική εσωτερική αγορά είναι περιορισμένη. Συνεπώς, αυτό στο οποίο στοχεύουμε εμείς, ως εταιρεία, είναι στη μεταφορά επισκεπτών από το εξωτερικό. Όσον αφορά στον αεροπορικό κλάδο, αναντίρρητα είναι ιδιαίτερα πολύπλοκος και μετασχηματίζεται διαρκώς. Για παράδειγμα, οι παλεότεροι διαχωρισμοί μεταξύ legacy και low cost ή scheduled και charter, δεν υφίστανται πλέον γιατί ο σχεδιασμός κάθε αεροπορικής εταιρείας είναι μοναδικός και υιοθετεί στοιχεία απ’ όλα τα μοντέλα, με αντικειμενικό στόχο της μεγιστοποίηση του κέρδους της. Όπως και οι παραγγελίες medium και long range αεροσκαφών γίνονται πλέον με καταιγιστικούς ρυθμούς, με τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ για τη διεθνή κίνηση είναι αναφέρονται αυξητικές για τα επόμενα 10 χρόνια, κυρίως στην Κίνα και τη Βόρεια Αμερική. Εμείς παρακολουθούμε τις διεθνείς εξελίξεις και φροντίζουμε να προσαρμοζόμαστε έγκαιρα στις νέες απαιτήσεις και τα δεδομένα.
Το θερινό πρόγραμμα θα συμπεριλάβει την εκτέλεση δρομολογίων προς και από Θεσσαλονίκη, σε 4 πόλεις της Γερμανίας: Φρανκφούρτη, Κολωνία, Στουτγάρδη, Μόναχο. Πρόσθετα, θα υπάρχουν εποχιακές πτήσεις από και προς Ηράκλειο σε Μόναχο και Βερολίνο. Δρομολόγια, επίσης, θα πραγματοποιηθούν στις εσωτερικές γραμμές από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο, Ηράκλειο και από Αθήνα προς Ηράκλειο και Σαντορίνη.
- Εντάσσονται στη στρατηγική σας ενέργειες ενίσχυσης των πτήσεων Αθήνα – Θεσσαλονίκη ή ανανέωσης του στόλου σας;
- Πράγματι, θα αυξηθούν οι πτήσεις σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με την Αθήνα, διότι εμφανίζουν ήδη αρκετά υψηλές πληρότητες. Πρέπει να ληφθεί, επιπλέον, υπόψη ότι η Ryanair παραμένει το καλοκαίρι στη γραμμή μόνο με 3 πτήσεις ημερησίως και, κατά συνέπεια, δημιουργείται ανάγκη επιπρόσθετων θέσεων, όπως βλέπουμε από τα στοιχεία του προηγούμενου έτους. Ο στόλος της Ellinair τους καλοκαιρινούς μήνες αποτελείται από 11 αεροσκάφη, 4 εκ των οποίων είναι ιδιόκτητα. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί οι πελάτες του Ομίλου Μουζενίδη ανέρχονται στο 60% των συνολικών επισκεπτών της Ελλάδας από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και, όπως είναι γνωστό, η Ellinair υπήρξε και υπάρχει έχοντας ως πρώτιστο στόχο την άνετη, τακτική και ασφαλή μεταφορά των πελατών μας.
- Υπήρχε συγκεκριμένος λόγος που δε συμμετείχατε στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές;
Προβήκαμε στην επιλογή να μη συμμετάσχουμε στο διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές γιατί, όπως είναι ευνόητο, μία τέτοια συμμετοχή δεν περιλαμβάνεται στην εταιρική μας στρατηγική. Για να επιτευχθεί η εκτέλεση τέτοιων δρομολογίων, απαιτούνται διαφορετικού τύπου σκάφη και διαφορετική λειτουργία της εταιρείας εν γένει.
- Έχοντας ως βάση της Ellinair το αεροδρόμιο «Μακεδονία», σας επηρεάζουν οι εργασίες ανακατασκευής του κεντρικού διαδρόμου; Και θεωρείτε πως η παραχώρηση του «Μακεδονία» αλλά και των υπολοίπων περιφερειακών αεροδρομίων θα συνεισφέρει στην τόνωση των αερομεταφορών, ειδικά, και στην αύξηση του τουρισμού της χώρας, συνολικά;
Έχει γνωστοποιηθεί ότι η έναρξη των εργασιών ανακατασκευής του κεντρικού διαδρόμου θα λάβει χώρα το φθινόπωρο του 2017. Υπολογίζεται ότι θα περατωθούν το χειμώνα του 2018, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Fraport.
Οι εργασίες αυτές ενδέχεται να μας επηρεάσουν ως ένα ελεγχόμενο βαθμό, όπως και τις άλλες εταιρείες. Γενικότερα όμως, έχω την πεποίθηση ότι θα τονωθούν οι αερομεταφορές στο «Μακεδονία» και, ευρύτερα, θα αναπτυχθεί ο κλάδος των μεταφορών, του τουρισμού και της φιλοξενίας. Γιατί θα υπάρξουν βελτιώσεις. Για παράδειγμα, όπως προβλέπεται στο νόμο της ιδιωτικοποίησης των 14 αεροδρομίων, πρέπει να γίνουν επιδιορθώσεις και ανακατασκευές, αλλά και πλήρης επισκευή, εκεί που απαιτείται. Αντίστοιχα, σε ότι αφορά στα τέλη, αυτά προβλέπεται, πάλι δια νόμου, να είναι ανταγωνιστικά. Γνωρίζουμε λοιπόν ότι οι ανάδοχες εταιρείες είναι σοβαρές εταιρίες με μεγάλη εμπειρία και είμαστε σίγουροι ότι η τελική έκβαση της αλλαγής θα - Αισθάνεστε, λοιπόν, αισιόδοξος για την πορεία του τουρισμού στη χώρα μας;
Φυσικά νιώθω αισιόδοξος για την ευδοκίμηση του τουριστικού τομέα και την πορεία της χώρας μας σε αυτόν τα επόμενα χρόνια. Η αισιοδοξία μου αυτή στηρίζεται σε όλα όσα τεκταίνονται στην εγγύς και την παγκόσμια πραγματικότητα. Η αισιοδοξία όμως δεν ισοδυναμεί με επανάπαυση. Ακόμη χειρότερα, δε συνιστά ορθή στρατηγική να στηρίζουμε τη δική μας τουριστική πολιτική στις δυσχέριες που αντιμετωπίζουν οι γειτονικές μας χώρες. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να μεριμνούμε, ώστε να αναβαθμίζουμε διαρκώς την ποιότητα των υπηρεσιών μας και να βελτιώνουμε την ανταγωνιστικότητα και τις υποδομές μας.
- Πόσο έχει αλλάξει ο αεροπορικός κλάδος και θεωρούνται βιώσιμες οι περιφερειακές αεροπορικές, όπως η Ellinair;
Είμαι πεπεισμένος ότι οι περιφερειακές εταιρίες είναι βιώσιμες, αρκεί να έχουν ξεκάθαρους στόχους και σαφές αντικείμενο εργασιών. Ας μην ξεχνάμε ότι η ελληνική εσωτερική αγορά είναι περιορισμένη. Συνεπώς, αυτό στο οποίο στοχεύουμε εμείς, ως εταιρεία, είναι στη μεταφορά επισκεπτών από το εξωτερικό. Όσον αφορά στον αεροπορικό κλάδο, αναντίρρητα είναι ιδιαίτερα πολύπλοκος και μετασχηματίζεται διαρκώς. Για παράδειγμα, οι παλεότεροι διαχωρισμοί μεταξύ legacy και low cost ή scheduled και charter, δεν υφίστανται πλέον γιατί ο σχεδιασμός κάθε αεροπορικής εταιρείας είναι μοναδικός και υιοθετεί στοιχεία απ’ όλα τα μοντέλα, με αντικειμενικό στόχο της μεγιστοποίηση του κέρδους της. Όπως και οι παραγγελίες medium και long range αεροσκαφών γίνονται πλέον με καταιγιστικούς ρυθμούς, με τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ για τη διεθνή κίνηση είναι αναφέρονται αυξητικές για τα επόμενα 10 χρόνια, κυρίως στην Κίνα και τη Βόρεια Αμερική. Εμείς παρακολουθούμε τις διεθνείς εξελίξεις και φροντίζουμε να προσαρμοζόμαστε έγκαιρα στις νέες απαιτήσεις και τα δεδομένα.